Ми отримали офіційну відповідь від ОДА, проте Дніпровська міська рада в особі Янкіної приховує інформацію, щоб, можна припустити, приховати дерибан на тендерах.

Скільки коштує ремонт доріг в Дніпропетровській області – в розслідуванні ІА АПР.

Тисячі кілометрів доріг, що з’єднують села, міста та промислові зони Дніпропетровської області, – це не просто асфальт під колесами, а артерії економіки. За останні чотири роки – з 2022-го по 2025-й – на ремонт і реконструкцію цих доріг місцевого значення витратили понад 2,5 мільярда гривень. Це не абстрактна бухгалтерія, а реальні гроші платників податків, які мали б перетворитися на гладкі траси, а не на вибоїни для “украïнського автоспорту”. Але чи все так гладко, як обіцяють тендери?

Офіційна відповідь від Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Дніпропетровської ОДА на запит антикорупційного агентства дає картину, яка здається ідеальною: ніяких корупційних скандалів, жодних скарг від громадськості. Чи це справді успіх системи, чи просто “тиша перед бурею”?

Неповна інформація на наші запити про дороги

Інформаційне агентство Антикорупційна правозахисна рада надіслала два запити, які зачепили найболючіші теми: хто отримує контракти на ремонт доріг, як контролюється якість, чи є “свої” серед підрядників і чи не розпилюються бюджети на тіньові схеми.

Перший запит надійшов до Дніпровської міської ради, другий – до Дніпропетровської обласної (військової) адміністрації. Перший стосувався Дніпра, другий – області.

Ірина Янкіна з Дніпровської міськради приховує кошти, які виділяють на дороги

Начальник Департаменту забезпечення діяльності виконавчих органів Ірина Янкіна відповіла, що дізнатися про витрати на дороги з кишені платників податків – це не публічна інформація, розголошувати її не будуть. Що тут сказати? Маємо справу з порушенням законодавства: Ірина Янкіна банально відморозилася і не хоче надавати дані про ймовірно корупційні тендери. Це, до речі, не вперше: вона взагалі не хоче працювати з журналістами і неодноразово відповідала: не публічна інформація. Уже на неї написана скарга до Уповноваженого з прав людини. Тут навіть не треба судитися чи роз’ясняти: Янкіна просто не хоче, щоб дізналися про схеми.

Скільки коштує ремонт доріг в Дніпропетровській області?

Але що ж такого приховують посадовці Дніпровської міської ради, що не хочуть надавати ПУБЛІЧНУ інформацію про те, скільки бюджетних коштів виділили на ремонт доріг?

Скільки коштує ремонт доріг в Дніпропетровській області?

А ось Дніпровська ОДА (ОВА) відповіла, проте відповідь часткова

Відповідь, датована 3 жовтня 2025 року, – це класичний чиновницький документ: сухий, формальний, з посиланнями на Конституцію, Бюджетний кодекс і закон про держзакупівлі. Але за цими рядками ховається цифрова мозаїка, яка заслуговує на розбір.

Увага: запит стосувався доріг взагалі, але відповідь надали лише про дороги місцевого значення, але є ще державного значення, на які також, можна припустити, йдуть мільярди, проте це проігнорували.

Спочатку про гроші – бо вони, як відомо, не пахнуть, але можуть “гнити” від неефективності. За період 2022-2025 років департамент уклав договори на капітальний ремонт і реконструкцію доріг з кількома фірмами: ТОВ “Будрегіон”, ТОВ “Ростдорстрой”, ТОВ “Автомагістраль-Південь”, ТОВ “КОМ+ТРАНС”, дочірнє підприємство “Дніпродор” (ТОВ “Вайт”), а також ТОВ “УБФ “нвестбуд”. Загальна сума? 2 мільярди 502 мільйони 357 тисяч 632 гривні. Це приблизно якби кожен житель області (понад 3 мільйони людей) скинувся по 800 гривень – і все для того, щоб дороги не “з’їдали” шини та нерви водіїв.

Але як розподілялися ці кошти по роках? Ось реальна картина освоєння бюджетів на утримання та розвиток доріг:

  • 2022 рік: 1 мільярд 928 мільйонів 700 тисяч гривень. З них 139 мільйонів 800 тисяч – державна субвенція, 200 мільйонів – від місцевих бюджетів. Пік воєнного часу, коли кожен кілометр асфальту міг стати лінією оборони.
  • 2023 рік: 1 мільярд 76 мільйонів 900 тисяч гривень. Тут домінує держава – 985 мільйонів 900 тисяч, а місцеві додали лише 20 мільйонів 700 тисяч. Плюс ще 1 мільйон 500 тисяч на інвестиційні проекти з іншого фонду (КТПКВК 7380).
  • 2024 рік: Значно менше – 283 мільйони 200 тисяч гривень, з яких держава дала 16 мільйонів 300 тисяч. Війна, економіка в стагнації – логічно.
  • Станом на 1 серпня 2025 року: 147 мільйонів 600 тисяч гривень, переважно з місцевих субвенцій (4 мільйони 500 тисяч).

Найбільші “шматки пирога” відійшли саме тим фірмам, що згадані: “УБФ ‘Інвестбуд'”, “Автомагістраль-Південь”, “Ростдорстрой” і “Будрегіон”. Це не дивно – вони, ймовірно, мають досвід і потужності. Але запитання лишається: чи справді ці компанії пройшли жорсткий відбір, чи просто “друзі системи”?

Тепер про контроль – бо гроші витрачені, а дорога все одно “танцює” під колесами. Департамент запевняє: все прозоро. Тендери йдуть через ProZorro, моніторинг – за Державною аудиторською службою. Ніяких фіксованих випадків корупції чи зловживань. Жодних скарг від активістів чи громадськості. Аудит підрядників? Інформації немає. Зв’язки з посадовцями? Теж “відсутня”. Судові справи? Департамент не фігурував. Контроль якості? Через технагляд і лабораторні тести, включно з руйнівними методами в Інституті судових експертиз ім. Бокаріуса. Звучить як ідеальна машина. Але чи не нагадує це “тишу” в кімнаті, де всі знають, що стіни тонкі?

Публіцист не може не поставити запитання: а де ж голоси з сіл? Чому немає скарг, коли фото вибоїн у соцмережах – норма? Можливо, війна заглушила все, або система справді працює. Або ж – і це гірше – моніторинг ProZorro не ловить “сірі” схеми, як завищення обсягів чи фіктивні акти. Департамент наголошує на самостійності місцевих бюджетів (стаття 7 Бюджетного кодексу), але хто перевіряє, чи не йдуть гроші на “ліві” потреби?

У підсумку, цей документ – як рентген: показує кістки системи, але не м’язи корупції. 2,5 мільярда – це інвестиція в майбутнє регіону, де Дніпро мав би стати хабом для логістики. Але без незалежного аудиту та громадського нагляду ці цифри ризикують стати просто “бумажним асфальтом”. Час громадськості – активістам, журналістам – не мовчати, а копати глибше. Бо дороги будуються не для чиновників, а для нас усіх.

Тези з документа:

  • Фінансові обсяги: За 2022-2025 роки укладено договори на ремонт доріг на суму понад 2,5 мільярда гривень з шістьма ключовими компаніями.
  • Освоєння бюджетів по роках: 2022 – 1,93 млрд грн; 2023 – 1,08 млрд грн (+1,5 млн на інвестиції); 2024 – 283 млн грн; 2025 (на серпень) – 148 млн грн.
  • Контроль і прозорість: Тендери через ProZorro, моніторинг аудиторською службою; відсутні фіксовані корупційні випадки чи скарги.
  • Якість робіт: Контроль через технагляд і лабораторні тести, включаючи судові експертизи.
  • Відсутність ризиків: Немає інформації про зв’язки підрядників з посадовцями, судових справ чи аудитів компаній.
  • Висновок: Система здається ефективною, але потребує громадського нагляду для уникнення “сірих” схем.
  • Скільки коштує ремонт доріг в Дніпропетровській області?
  • Скільки коштує ремонт доріг в Дніпропетровській області?
  • Скільки коштує ремонт доріг в Дніпропетровській області?

Не ремонтом єдиним: утримання

Уся ця інформація не відповідає на питання, скільки загалом коштують дороги для Дніпропетровської області.

Оскільки окрім ремонту є ще таке поняття: “експлуатаційне утримання”. А на нього витрачають суттєво більше коштів, ніж на ремонт.

ІА Антикорупційна правозахисна рада писало, у чому полягає корупційна схема з так званим ремонтом чи утриманням доріг на прикладі Дніпра. Ремонт проводять без чіткого визначення, де конкретно, на якій ділянці він відбувається. Вартість робіт визначають довільно, без перевірки реальних цін на матеріали, що дозволяє завищувати витрати. Тендер оформлений як «послуги», а не конкретний ремонт, що допомагає обходити законодавчі вимоги. Цифри в кошторисах беруться «зі стелі»: а давайте напишемо сімсот мільйонів ямок «десь» на дорозі в лісі. Підряди часто дістаються “своїм” фірмам без доказів їхньої спроможності виконувати роботи, а вимоги для конкурсів оформлюють так, щоб відсіяти конкурентів.

Утримання – поняття широке, і відсутність конкретики дозволяє намалювати будь-які цифри. Фактично, їх підганяють під суму, які треба «освоїти». Так оформлюються і звіти: пиши, що «десь там» відремонтували стільки-то доріг, використали стільки-то матеріалів, і все – гроші в кишені.

Ось, наприклад, тендер на 2 мільярди гривень. І це не один такий, їх десятки. І все – з мінімум шістьма нулями. Конкретики мало: десь “утримували”. Звіти пиши які завгодно. Цена: миллиарды.

Наступний наш запит стосується якраз витрат на утримання доріг. Янкіна з Дніпровської міськради знову відмовить, можна припустити, приховуючи ймовірний дерибан. Але чекаємо на відповідь з ОВА (ОДА).

_____________________

Читай нас далі

Події в Дніпрі та Дніпропетровській області.

Журналістські розслідування: корупція, кримінал, розкрадання бюджету, рейдерство (захоплення землі та нерухомості), фіктивні тендери та порушення законодавства про публічні закупівлі.

Статті: аналітика, аналіз законодавства, поради громадянам, посібники для юридичного захисту.


Відкрийте більше з АПР

Підпишіться, щоб отримувати найсвіжіші записи на вашу електронну пошту.