Форум доброчесності громад: НАЗК представило свіжі інструменти боротьби з корупцією для чіткого розпорядження місцевими ресурсами.
Самоврядування та корупція: нові способи протидії розглядали експерти.
Місцеві органи влади (ОМС) становлять важливий елемент антикорупційної системи країни. Оскільки вони найближчі до населення та керують суттєвими фінансами, то мусять не тільки виконувати антикорупційні норми, але й створювати атмосферу чесності — фундамент довіри до органів влади. Про це заявив голова Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Віктор Павлущик на Форумі доброчесності громад, який пройшов 30 жовтня в НАЗК.
Він підкреслив, що серед найскладніших і водночас найкритичніших напрямків роботи громад є галузь відновлення та реконструкції.
“Відновлення потребує безпрецедентних ресурсів, а там, де великі кошти, завжди високі ризики корупції. Наш обов’язок — забезпечити, щоб кожна гривня на відбудову була використана прозоро та ефективно. Саме тому НАЗК визначило сферу відновлення як одну з пріоритетних і вже провело низку досліджень корупційних ризиків, які громади використовують для мінімізації зловживань”, — сказав Голова НАЗК.
Серед оприлюднених аналітичних робіт — всебічний огляд корупційних загроз у галузі будівництва, модернізації та основного ремонту цивільних споруд (спільно з Державною аудиторською службою та Базельським інститутом з управління), аналіз “Корупційні ризики відбудови об’єктів нерухомого майна”, де виявлено 8 комплексних корупціогенних сценаріїв, та огляд “ТОП-10 корупційних ризиків під час реалізації експериментального проєкту щодо відновлення населених пунктів”.
“Зважаючи на визначені корупціогенні чинники, НАЗК моделює можливі корупційні зловживання, які стосуються найбільш значущих обставин, як-от відбір об’єктів для відновлення, штучне завищення вартості будівельних робіт чи встановлення дискримінаційних вимог до учасників публічних закупівель. Щодо кожної змодельованої ситуації надано конкретні рекомендації стосовно можливих шляхів усунення чи зменшення впливу корупціогенних обставин у процедурах відбудови”, – пояснив Віктор Павлущик, акцентувавши, що аналітика НАЗК постачає громадам готові засоби для уникнення порушень та оптимізації витрат.

Крім того, Агентство продемонструвало на заході Зразкову антикорупційну програму для ОМС, розроблену разом з ГО «Фундація інституційного розвитку» за сприяння ПРООН в Україні та коштами Уряду Японії спеціально для невеликих і середніх громад, які не зобов’язані законом приймати подібні програми, але бажають працювати прозоро.
Заступник голови НАЗК Сергій Гупяк наголосив, що Зразкова програма слугує основою для побудови етичного простору на локальному рівні: “Закон України “Про запобігання корупції” зобов’язує тільки обласні ради мати антикорупційні програми. Проте, тисячі невеликих та середніх громад залишалися без чіткої методологічної бази. Для них НАЗК розробило Посібник з розробки Антикорупційної програми — універсальний і зрозумілий інструмент, що трансформує теоретичні антикорупційні принципи у практичний покроковий план для кожної громади”.
Посібник призначений для ОМС з обмеженими кадрами та бюджетом, пропонує шестиетапний план створення етичного середовища. Серед його компонентів — Зразкова Антикорупційна програма (як базовий шаблон для розробки власних планів громадами) та Зразковий реєстр корупційних загроз, що охоплює стандартні небезпеки в земельних питаннях, комунальних установах та урбаністиці.
Про досвід впровадження антикорупційних ініціатив у громадах поділилися делегати від Луцької та Обухівської спільнот.
Крім того, учасникам показали універсальну Систему оцінки етичності комунальних підприємств (КП), створену НАЗК у співпраці з Антикорупційною ініціативою Європейського Союзу в Україні (EUACI).
Система встановлює єдині критерії для зростання відкритості, відповідальності та результативності в комунальній сфері України. Вона дає змогу керівникам установ та громадам незалежно оцінити свій актуальний ступінь етичної зрілості та виявити вразливі зони в адмініструванні, моральних нормах та антикорупційних процедурах.

“Впровадження цих стандартів корпоративного врядування є ключем до залучення інвестицій та перетворення КП на справжні драйвери розвитку”, – наголосила під час презентації методології Олена Кривошей, керівниця управління реалізації антикорупційної політики у сфері відновлення та соціально-гуманітарній сфері НАЗК.
Захід проведено за сприяння Програми “U-LEAD з Європою”, Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI) та ПРООН в Україні (UNDP in Ukraine) з фінансуванням уряду Японії. У ньому брали участь приблизно 100 осіб з державних і місцевих структур, міжнародних союзників та неурядового сектору.
Серед доповідачів були також перший заступник Голови Верховної ради України Олександр Корнієнко, заступник Міністра розвитку громад та територій України Артем Рибченко, керівник Агенції відновлення та розвитку Олександр Солонтай, членкиня Керівного комітету Агенція відновлення та розвитку Олена Хмельник, керівниця групи проєктів із демократичного врядування та інклюзивного суспільства ПРООН в Україні Олена Урсу, керівник компонентів Міста Доброчесності та Доброчесне відновлення EUACI, Дмитро Якимчук, керівник відділу багаторівневої системи управління «U-LEAD з Європою» Зьорен Гербст, керівниця тематичної групи ефективного багаторівневого врядування, проєктна менеджерка ПРООН в України Анастасія Коробай, експерт EUACI Борис Малишев, секретар Луцької міської ради Юрій Безпятко, завідувачка сектору уповноваженого із запобігання та виявлення корупції виконавчого комітету Обухівської міської ради Катерина Титаренко, перша заступниця Житомирського міського голови Світлана Ольшанська та виконавча директорка ГО “Фундація інституційного розвитку” Катерина Дацко.
Додамо, Форум доброчесності громад — це регулярна платформа НАЗК для діалогу та узгодження зусиль у створенні етичності на регіональному рівні. Цього року він відбувся вже утретє.
_____________________
Читай нас далі
Події в Дніпрі та Дніпропетровській області.
Журналістські розслідування: корупція, кримінал, розкрадання бюджету, рейдерство (захоплення землі та нерухомості), фіктивні тендери та порушення законодавства про публічні закупівлі.
Статті: аналітика, аналіз законодавства, поради громадянам, посібники для юридичного захисту.
Відкрийте більше з АПР
Підпишіться, щоб отримувати найсвіжіші записи на вашу електронну пошту.