Автор: Роман Гура.

Основні драйвери розвитку бізнесу в Україні

Останнім часом для населення України стало приємною звичкою пишатися «своїми», видатними носіями прапору, тими, чиї обличчя постають перед усім світом у ролі лідерів, переможців, талантів: хтось професійно нищить ворога на полі бою, хтось досягає рекордних результатів у спорті, хтось знімає кіно, що транслюється на Каннському фестивалі. Такі приклади зустрічаються доволі часто, але історично склалося, що одна з найфважилвіших сфер життєдіяльності людини найчастіше не визнається публічно, але справедливо може важатися мистецтвом – сьогодні поговоримо про бізнес в Україні.

За оцінками міжнародних та національних дослідницьких компаній з початку 2022 року населення нашої держави скоротилося з 41,17 млн до 31 млн осіб, переважна більшість з яких є імігрантами до країн Європи. З початку 2022 до кінця 2024 прогресивно розрахований рівень інфляції становитиме близько 43,7%, вартість долара у ідентичний проміжок часу збільшиться на 52%, а відсоток безробіття виросте на 7 відсоткових пунктів та досягне 13% за офіційними даними. Що це означає для представників традиційного бізнесу?

Звісно, це скорочення об’єму галузей на 25-30% у кількості виготовлених та проданих товарів або наданих послуг на внутрішній ринок, не враховуючи підприємств, що пов’язані з оборнним та інфраструктурним сектором. Також, це підвищення цін для кінцевих споживачів, збільшення собівартості та в результаті скорочення маржі (різниці між собівартістю та кінцевою ціною) і прибутку. «Подаровані» у 2022 році державою 2% податку від загального оберту давали надію на ренесанс, навіть в умовах війни, але і тут підприємцям не пощастило. У доповнення сюди логічно можна віднести дефіцит кваліфікованих кадрів через міграцію та проблеми з економічним бронюванням, нестабільне електропостачання та інші ризики, що виникаюсть в умовах війни. Дивлячись на всі перераховані фактори можна поставити під сумнів існування бізнесу взагалі, але це не про національних підприємців…

Останні 2 роки, спілкуючись з мігрантами за різних обставин, ми, на диво, регулярно отримуємо негативні відгуки про сервіс, що надається бізнесами у стабільних країнах Європи в порівнянні з Україною. Із особистого досвіду респонденти виділяють набільш незвичними у негативному сенсі – сферу АЗС та вторинне автообслуговування, б’юті індустрію, готельноресторанний сервіс, сферу здоров’я, банкінг та рітейл.

Якщо об’єднати – то це сфери, що обслуговють щоденне існування людини. Так, ви можете заперечити і згададати про зарплатню, безпеку, соціальні програми, освіту, умови придбання коштовних речей та об’єктів у країнах Євросоюзу, але сьогодні мова саме про бізнес.

На початку лонгріду ми не випадково згадали про населення. Якщо заглибитися у дослідження, то за результатами опитувань – 67% українців ідентифікували себе, як бідні, 1% – як середній клас (28 тис. грн на місяць), 22% – населення з високим рівнем забезпечення. Для порівняння візьмемо показники популярної серед переселенців Німеччини: бідні – 50%, середній клас – 42,4% (4,32 тис. євро, або 190 тис. грн на місяць) , населедння з високим рінем забезпечення – 7.6%. Більш детальна інформація фокусується на середньому класі, тому що саме він є драйвером економіки держав за багатьма факторами, а також для Вашого розуміння, що представник нашого середнього класу за рівнем доходу не відповідає свому «однокласнику» у Німеччині. Повернемося до бізнесу. Як Вам відомо, світом продажів та послуг керує ліквідність, тобто попит і пропозиція постійно між собою балансують. Якщо, по-простому, то діаманти коштовні, тому що їх мало, а придбати їх хоче велика кількість людей, сіль доступна – тому що її кількість на планеті з легкістю покриває щоденне споживання, а ціна на томати постійно змінюється змінюється через те, що їх собівартість та об’єм пропозиції змінюються в залежності від кліматичних особливостей та сезону. Так само можна пояснити бізнес процеси загалом: якщо у країні вискоий рівень середнього та виского класів населення, то їх буденністю є придбання багатьох груп товарів та послуг, у тому числі і дорогих. Є велика аудиторія що забезпечує стабільний попит в великих обсягах для кожного окремого сектору, тому бізнеси що займають свою не значну ринкову частку можуть бути достатньо стабільними, їм не потрібно вигадувати щось значне та влаштовувати революцію в індустрії, щоб мати бажаний, а головне тривалий прибуток.

Якщо подивитися у цьому розрізі на Україну, то наші підприємці вимушені влаштовувати маркетингові війни абсолютно за кожного представника двох фінансово спроможних класів (23%), що динамічно зменшуються за числьністю. Згадайте банки України, тут вам кредитний ліміт, оплата частинами, зручний застосунок, кешбек, обмін валют, онлайн-підтримка. Можемо також згадати рітейл: у одному стандартному супермаркеті в Україні Вас зустрінуть понад 10000 позицій, кулінарія, фермерські товари, щоденні акції, миттєва доставка, програма лояльності і навіть, продуктові возики з місцем для вашого песика. Мало? Тоді завітаємо на АЗС – за допогомогою застосунків Ви можете заправити авто навіть не виходячи з нього, Вам нарахують бонуси за кожен літр, нададуть можливість зарядити притрої і роздрукувати документи, а десь посеред траси за 200 кілометрів від мегаполісу запропонують гарячу та смачну їжу, а за цей час відмиють вікна вашого авто. Можна привести ще безліч прикладів чудового сервісу, геніальних маркетингових рішень та передові технології наших підприємців. Всі ці дії направлені на залучення і конверсію – спочатку, щоб ви почули чудовий відгук або рекламу та захотіли спробувати, а потім отримали найвищий рівень задоволення та стали постійним клієнтом, звідти й з’явилися відділи турботи. Загалом успішний підприємець в Україні – це той, хто знаходить шлях до залучення клієнтів, такі дії породжують значну конкуренцію в умовах лімітованого попиту, а конкуренція породжує іновації та прогрес.

Це чудово, що українці мали широкий досвід ознайомитися з проявами бізнесу в інших розвинених країнах, але важливо зробити правильні висновки. Європейскькі підприємці і бізнеси не погані, вони доволі успішні фінансово – ліквідності вистачає, щоб залишатися такими, як є. Тепер Ви на прикладі базових значень розумієте, яку неймовірну працю виконують вітчизняні компанії і яке турбулентне економічне середовище їх оточує, а все за для того, щоб задовільнити Ваші потреби. Підримуйте бізнес, бо від цього напряму залежить кількість робочих місць, від кількості робочих місць залежить відсоток фінансово забезпечених людей, від останніх залежить зростання ліквідності з боку покупців та кількість сплачених податків, до регулювання яких звісно є питання, що у результаті дозволить нам існувати в більш прогнозованих єкономічних умовах і ще більше пишатися досягненнями наших підприємців.

І пам`ятайте, в інших країнах чудовий сервіс, а той рівень до якого Ви звикли – це ВАУ і його створили неймовірні укрїнці (Основні драйвери розвитку бізнесу в Україні).


Відкрийте більше з АПР

Підпишіться, щоб отримувати найсвіжіші записи на вашу електронну пошту.