У першому кварталі 2025 року з близько 900 перевірених документів 40 містили потенційні слабкі місця, що можуть сприяти корупційним діям.

Як НАЗК перевіряє законодавство на корупційні ризики повідомляє «Інформаційне агентство Антикорупційна правозахисна рада».

У першому кварталі 2025 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) перевірило 883 проєкти нормативно-правових актів, з яких 157 були законопроєктами, а 726 — проєктами актів Кабінету Міністрів України. У 40 з них виявили потенційні корупційні ризики, що потребували детальнішого аналізу через антикорупційну експертизу. Зокрема, досліджувалися документи, пов’язані з реформуванням митниці, удосконаленням дисциплінарних процедур у Національній поліції та закупівлею вантажних автомобілів для Збройних Сил України.

У вересні 2024 року Верховна Рада ухвалила Закон України № 3977-IX, який вносить зміни до Митного кодексу, регулюючи особливості служби та атестації працівників митних органів. На основі цього закону Міністерство фінансів розробило проєкти підзаконних актів, які уточнюють процедури реформування митниці, і передало їх на перевірку до НАЗК. Агентство виявило корупційні ризики та надало рекомендації для їх усунення.

Зокрема, після зауважень НАЗК Мінфін доопрацював проєкт постанови КМУ про порядок психофізіологічного опитування митників із застосуванням поліграфа. До документа додали чіткий перелік підстав для проведення такого опитування, що зменшує можливості для зловживань і підвищує прозорість. Постанову вже затверджено.

У проєкті постанови про перевірку доброчесності та моніторинг способу життя митників НАЗК вказало на юридичні суперечності, надмірну свободу дій при формуванні перевіряючих комісій і недостатню чіткість у визначенні їхніх повноважень та відповідальності. У проєкті щодо атестації митників НАЗК виявило порушення принципу юридичної визначеності, що може призвести до необ’єктивності та конфлікту інтересів. Мінфін наразі доопрацьовує ці документи.

НАЗК також проаналізувало проєкт Закону про зміни до Дисциплінарного статуту Національної поліції, спрямований на вдосконалення службових розслідувань і забезпечення незалежності дисциплінарних комісій. У документі виявили нечіткі критерії відбору представників громадськості до комісій, що базуються на розмитих поняттях, таких як «високі моральні якості» чи «суспільний авторитет». Це створює ризики суб’єктивного відбору. Крім того, законопроєкт надавав керівництву поліції надмірні повноваження, дозволяючи змінювати чи скасовувати рішення комісій без чітких підстав, а також не повністю врегульовував питання конфлікту інтересів.

НАЗК порадило уточнити вимоги до представників громадськості, узгодити документ із законом про запобігання корупції, обмежити дискреційні повноваження керівництва поліції та встановити прозорі підстави для рішень. Нацполіція доопрацьовує цей законопроєкт.

Крім того, НАЗК перевірило проєкт постанови КМУ про державну підтримку українських виробників вантажних автомобілів і шасі для військової техніки. Виявлено ризики, пов’язані з:

нечітким порядком закупівель і укладення контрактів, особливо якщо ступінь локалізації виробництва становить менше 70% або товари імпортуються;

відсутністю процедури підтвердження ступеня локалізації.

Міністерство оборони врахувало рекомендації НАЗК для забезпечення прозорості закупівель.

Загалом з початку 2025 року НАЗК надало 100 рекомендацій щодо усунення корупційних ризиків, більшість з яких були враховані розробниками законодавства.

НАЗК перевіряє законодавство на корупційні ризики, продовжуємо слідкувати за динамікою.

Нагадуємо, раніше ми писали про незаконну вирубку лісу в Дніпропетровській області.


Відкрийте більше з АПР

Підпишіться, щоб отримувати найсвіжіші записи на вашу електронну пошту.