Посадовці Дніпра вигадали «секретні матеріали», ймовірно, з метою приховати корупцію, розкрадання бюджету та комунальної власності
Як і навіщо Дніпровська міськрада приховує свою діяльність? Все просто: необхідно вигадати більше перешкод для отримання громадянами інформації про тіньові маніпуляції посадовців. Для цього фантазії треба небагато: потрібно поставити на сумнівні та підозрілі дії гриф «з обмеженим доступом».
ІА «Антикорупційна правозахисна рада» вважає приховування сумнівних справ можновладців незаконним та подає до суду. Відповідачі: Дніпровська міськрада та Управління з питань охорони культурної спадщини, яке, ймовірно, покриває незаконне будівництво.
Наша мета — зробити діяльність влади прозорою.
Як Дніпровська міськрада приховує свою діяльність, щоб, ймовірно, не «спалитись» на корупції та розкраданні?
Розкрадання державного та комунального майна, бюджетних коштів? Незаконне будівництво? Захоплення землі? Нахабне порушення законодавства?
Як Дніпровська міськрада приховує підозрілу діяльність, яка, ймовірно, має ознаки кримінального правопорушення? Як посадовці уникають відповідальності? Все просто: треба засекретити матеріали, щоб корупція не випливла. Якщо громадяни звернуться із запитом щодо ймовірної незаконної діяльності посадовців, можна відповісти: «Надати інформацію не можемо, бо вона з обмеженим доступом».
Зараз корупціонери та злодії у владі здивовано думають: «А що, так можна було?!»
Так, можна. Вигадайте секретні матеріали, x-files. І розкрадайте бюджети та держмайно на здоров’я!
«А чому ж вони такі таємні, ці матеріали?» — спитають громадяни.
Тоді відповідайте просто: «Тому що».
Ні, влада інформує населення про діяльність: міський голова напише щось емоційне в своєму Фейсбуці «в стані підвищеного настрою», інформаційні служби Дніпровської міськради, на які витрачають більше 100 млн гривень, повідомлять, що відремонтували такий-то трамвай, а з бюджету виділять десятки мільйонів на посередників (сумнівних, але кого це хвилює?), які cповістять про діяльність посадовців у групах з фейковими акаунтами. Те, що вам потрібно знати, ви будете знати. А ось про корупцію… Ні, та ви що!
Але коли справа дійде до підозрілої діяльності посадовців, в якій можна побачити корупцію, ймовірне розкрадання бюджетних коштів, порушення законодавства, то про це дізнатися просто так не вийде.
Інформаційні служби Дніпровської міськради, які працюють з громадянами, насправді є службами дезінформації. А ще вони існують, ймовірно, для розкрадання десятків мільйонів з бюджету (про це читайте в нашому розслідуванні).
Треба направити запит до посадовців щодо діяльності, яка, можливо, носить незаконний характер? Є ймовірність, що зіткнешся з перешкодою – будуть вимагати оплатити друк відповіді, якщо вона перевищує 10 сторінок. Але за законом перші 10 сторінок повинні надаватись безоплатно. Про це детальніше – у наших матеріалах (до уваги корупціонерів всіх регіонів: користуйтесь прикладом Дніпровської міськради, як «культурно» вказувати на двері громадянам, знадобиться! І не питайте: «А що, так можна було?!» Можна!)
Але влаштувати тяганину з копіями – це все «квіточки», працює, але не на 100%.
І для того, щоб відбитися взагалі від громадян, в Дніпровській міськраді вигадали нову перепону: тепер є документи, які мають обмежений доступ.
Ми виявили ймовірне незаконне будівництво, але в Дніпровській міськраді кажуть: «Інформація з обмеженим доступом»
ГО «Антикорупційна правозахисна рада» звернулась до Управління з питань охорони культурної спадщини Дніпровської міської ради із інформаційним запитом від 01.02.2023.
Керуючись нормами Закону України «Про доступ до публічної інформації», наша організація просила надати копію листа Управління від 02.09.2021 №3/6-79.
Запитуваний документ безпосередньо стосувався розпорядження комунальним майном (землями) та здійснення забудови на земельній ділянці територіальної громади в межах історичного ареалу міста без отримання необхідних дозволів, погоджень.
Запитуваний лист фігурував в іншому документі отриманому ГО «Антикорупційна правозахисна рада», а саме в Приписі Міністерства культури та інформаційної політики України №12464/6.11.6 від 18.10.2021 щодо негайного припинення подальшого проведення будь-яких будівельних та земляних робіт на об’єкті: «Нове будівництво апартаментів з приміщеннями громадського призначення по вул. Січових стрільців,17, м. Дніпро». Про цю незаконну будівлю ми писали раніше.
Листом від 02.02.2023 №7/8-28 начальник Управління з питань охорони культурної спадщини Надія Лиштва відмовила нам у наданні запитуваного документа, що має суспільний інтерес.
Підставою для відмови стало те, що на думку Розпорядника інформації запитуваний лист відноситься до «Переліку відомостей виконавчих органів Дніпропетровської міської ради, які належать до інформації з обмеженим доступом та відомостей, які не містять ознак публічної інформації».
Як Дніпровська міськрада приховує свою діяльність: про інформацію з обмеженим доступом
Зазначений Перелік затверджено Розпорядженням Дніпропетровського міського голови від 07.12.11 №975-р, стосується усіх документів та інформації, розпорядником якої є Дніпровська міська рада.
Ось що відноситься до інформації з обмеженим доступом ЗА ВЕРСІЄЮ ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКРАДИ:
— відомості, що містяться в документах, які становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію — доповідні, службові, пояснювальні записки, листи, запити, довідки, звіти особистого та внутрішньо-організаційного характеру, інформація, акти, протоколи, рекомендації, висновки, рецензії, плани нарад, резолюції тощо;
— рекомендації, якщо вони пов’язані з розробкою напряму діяльності виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради або здійсненням контрольних, наглядових функцій, процесом прийняття рішень і передують публічному обговоренню та/або прийняттю рішень;
— інформація, яка містить відомості, що становлять державну та іншу передбачену законом таємницю, розголошення якої завдає шкоди особі, суспільству і державі;
— розпорядження міського голови з кадрових питань;
— документи бухгалтерського обліку та звітності;
— інформація, що стосується особистого життя працівників виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради та їх фізичного здоров’я;
— відомості із декларації про доходи посадових осіб, окрім тих осіб, які претендують на зайняття чи займають виборну посаду в органах влади, чи членів їх сімей, та які обіймають посаду службовця І або II категорії;
— інформація, що містить приватні дані про особу, які стали відомі виконавчим органам під час виконання своїх службових обов’язків;
— копії трудових книжок працівників виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради;
— інформація, що не підлягає розголошенню згідно з іншими законодавчими актами.
Інакше кажучи, користуючись цим списком, можна фактично відмовити у відповіді на будь-який запит, щоб приховати корупцію та розкрадання державної та комунальної власності. Для цього потрібно лише зв’язати незручну інформацію з одним із пунктів. Трошки фантазії — і про незаконне будівництво, розкрадання бюджету вам вже не скажуть, бо ця інформація стосується… (далі обрати один з варіантів з Переліку).
А що в законодавстві України про це?
Затверджений «Перелік відомостей виконавчих органів Дніпропетровської міської ради, які належать до інформації з обмеженим доступом…» грубо протирічить статті 34 Конституції України та прямо суперечить нормам Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Крім того, порушує наші громадянські права та права мешканців територіальної громади (запитувачів інформації) в питаннях отримання суспільно важливої публічної інформації, що стосується діяльності органу місцевого самоврядування в особі Дніпровської міської ради, у тому числі розпорядження комунальним майном та коштами територіальної громади.
Статтею 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначено, що інформацією з обмеженим доступом є: конфіденційна інформація, таємна інформація, службова інформація.
Обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:
1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Не може бути обмежено доступ до інформації:
— про складання, розгляд і затвердження бюджетів (крім таємних видатків відповідно до статті 31 Бюджетного кодексу України);
— про розпорядження бюджетними коштами, планування, формування, здійснення та виконання закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, у тому числі оборонних закупівель (крім випадків, якщо окрема інформація про закупівлі товарів, робіт і послуг становить державну таємницю відповідно до Закону України «Про державну таємницю»);
— про володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.
Не підлягає обмеженню також доступ до інформації про стан і результати перевірок та службових розслідувань фактів порушень.
Крім того, обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої не є обмеженим.
Згідно зі статтею 8 Закону № 2939-VI таємною інформацією є інформація, доступ до якої обмежується відповідно до частини другої статті 6 цього Закону, розголошення якої може завдати шкоди особі, суспільству і державі. Таємною визнається інформація, яка містить державну, професійну, банківську, розвідувальну таємницю, таємницю досудового розслідування та іншу передбачену законом таємницю.
Відповідно до частини першої статті 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках:
1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;
2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону;
3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком;
4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.
Тобто в даному випадку прямою перешкодою в доступі до запитуваної суспільно важливої публічної інформації є саме Перелік відомостей виконавчих органів Дніпропетровської міської ради, які належать до інформації з обмеженим доступом та відомостей, які не містять ознак публічної інформації, затверджений Розпорядженням Дніпропетровського міського голови від 07.12.11 №975-р.
ГО «Антикорупційна правозахисна рада» йде до суду, щоб зробити діяльність влади прозорою
З чим ми звернулись до Дніпропетровського окружного адміністративного суду? Які наші вимоги?
Визнати протиправною відмову Управління з питань охорони культурної спадщини Дніпровської міської ради від 02.02.2023 №7/8-28 у наданні публічної інформації за запитом Інформаційного агентства ГО «Антикорупційна правозахисна рада» від 01.02.2023 №20230201_2;
Визнати протиправним та скасувати Розпорядження Дніпропетровського міського голови про затвердження «Переліку відомостей виконавчих органів Дніпропетровської міської ради, які належать до інформації з обмеженим доступом та відомостей, які не містять ознак публічної інформації».
Сподіваємося на справедливий суд та рішення, яке буде відповідати Конституції України та законодавству.
Нагадуємо, раніше ми писали, що в Дніпровській міськраді відмовляються відповідати на запити громадян, аргументуючи це збитками на друк документів.
Публікація створена в рамках проєкту за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Відповідальність за зміст та висловлені погляди несе громадська організація «Антикорупційна правозахисна рада».
Відкрийте більше з АПР
Підпишіться, щоб отримувати найсвіжіші записи на вашу електронну пошту.