В Україні багато років впроваджена схема привласнення бюджетних коштів, прокуратура не вилазить з судів, тривають кримінальні провадження, де фігурує компанія Yasno.
ДТЕК і кримінал: схема з бюджетом – про реальні приклади повідомляє «Інформаційне агентство Антикорупційна правозахисна рада».
У нас вийшла низка журналістських розслідувань щодо махінацій, в яких активну участь приймає ДТЕК. Унаслідок цих дій бюджет суттєво переплачує за електроенергію в порушення законодавства, зокрема про публічні закупівлі. А в Дніпропетровській обласній прокуратурі вказують на кримінальний склад цих порушень: зловживання владою, розкрадання бюджетом.
Це щось подібне до скандального «Роттердаму+» – як продати бюджету втридорога, прикриваючись вигаданою легендою. Але попри масштаби – схему з електроенергією впровадили в усій Україні, мова йде про мільярди – їй взагалі не приділяють увагу в ЗМІ. Наші журналістські розслідування фактично залишаються єдиним джерелом, де звертається увагу зазначену проблему. Вона нібито замовчується іншими попри велику кількість матеріалів, які є в розробці Дніпропетровської обласної прокуратури.
У цій статті ми хотіли би зосередити увагу на кримінальних провадженнях відносно ймовірного розкрадання бюджету під час реалізації схеми з електроенергією.
Проте слід зазначити, що їх чомусь лише декілька, у той час коли схема впроваджена скрізь. Але в десятках інших випадків в області, відомих нам, усе обмежується лише господарськими судами, мовляв, поверніть привласнені незаконним шляхом кошти та йдіть з миром.
Ми думаємо, що причина криється, з одного боку, у корупційній стороні цих справ, коли відбувається «рєшалово» з ким потрібно, по-друге, у потужному лобіюванні інтересів компанії Ахметова з боку депутатів та посадовців, які в нього на підживленні. ДТЕК і кримінал: схема з бюджетом є колоритним проявом корупції.
Схема збагачення ДТЕК та Yasno за рахунок бюджету: як додаткові угоди стають інструментом махінацій
Енергетична криза в Україні, спричинена обстрілами інфраструктури, знову привернула увагу до діяльності компанії ДТЕК, зокрема її підрозділу Yasno (ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги»). Поки населення потерпає від відключень світла, у судах Дніпропетровської області розглядаються десятки справ, що стосуються сумнівних схем, які, на думку прокуратури, дозволяють ДТЕК та Yasno отримувати додаткові бюджетні кошти в обхід законодавства.
У чому полягає механізм, який використовується для заволодіння бюджетними коштами через укладання додаткових угод?
Механізм схеми: тендери, договори та додаткові угоди, або Ясно як красти
Схема, яку застосовують ДТЕК та Yasno, базується на маніпуляціях із договорами на постачання електроенергії для державних та комунальних організацій. Вона виглядає так:
- Участь в тендерах:
Yasno бере участь в тендерах на постачання електроенергії. Через лобіювання та фактичну монополію воно без проблем визначається переможцем. - Укладання базового договору:
Після перемоги в тендері укладається договір із бюджетною організацією (наприклад, відділом освіти чи міською радою) на постачання електроенергії за фіксованою ціною. На цьому етапі все виглядає законно, а сума договору відповідає бюджетним коштам, виділеним на закупівлю. - Підписання додаткових угод:
Через короткий проміжок часу (іноді через кілька місяців) між сторонами укладаються додаткові угоди, якими суттєво підвищується ціна електроенергії. Умовно, якщо базова ціна становила 3 гривні за кіловат-годину, то після підписання угод вона може зрости до 8 гривень. Такі зміни часто не обґрунтовані коливанням ринкових цін чи іншими законними підставами, що суперечить пункту 2 частини 5 статті 41 Закону «Про публічні закупівлі». - Отримання додаткових бюджетних коштів:
Завдяки підвищенню ціни ДТЕК та Yasno отримують значно більші суми з бюджету, ніж передбачалося початковим договором. Ці кошти, як стверджує прокуратура, є надмірно сплаченими та безпідставно отриманими. - Відсутність відповідальності:
Незважаючи на явні порушення, посадовці, які підписують додаткові угоди, часто уникають відповідальності. У деяких випадках вони пояснюють свої дії тим, що «так усі роблять», а в інших – указують на тиск із боку вищого керівництва чи лобістів.
Ця схема стала настільки поширеною, що десятки справ із подібними обставинами розглядаються в судах лише Дніпропетровської області. Наприклад, у справі №904/2926/24 Криворізька північна окружна прокуратура вимагає скасувати додаткові угоди між Відділом освіти Тернівської районної ради та Yasno, через які було переплачено 1 269 946,65 грн.
Приклади інших судових справ
- Справа №904/861/25 (Криворізька міська рада):
Прокуратура вимагає визнати недійсними додаткові угоди до договору №521000049020/2022 від 1 березня 2022 року та стягнути з Yasno 804 243,55 грн. Угоди, укладені в 2022 році, підвищили ціну електроенергії без належного обґрунтування, що призвело до перевитрат бюджетних коштів. - Справа №904/4551/24 (Відділ освіти Металургійної районної ради):
Позивач вимагає скасувати 11 додаткових угод до договору від 24 лютого 2021 року та стягнути 2 893 067 грн. Прокуратура стверджує, що підвищення цін не відповідало законодавству, а Yasno отримало кошти без законних підстав. - Справа №904/215/25 (Межівська селищна рада):
Прокуратура просить визнати недійсними чотири додаткові угоди до договору від 17 січня 2022 року та стягнути 98 442,38 грн. Відповідач заперечує, стверджуючи, що зміни цін були законними, але суд поки що не ухвалив остаточного рішення.
Ці приклади – лише вершина айсберга. Схожі справи розглядаються по всій Україні, і їхня кількість свідчить про системність проблеми. Також ДТЕК і кримінал можуть бути пов’язані – схема з бюджетом має наслідком кримінальні провадження.
Роль політичного лобіювання
ДТЕК як монополіст на ринку електроенергії має значний вплив на політичні процеси в Україні. Цей вплив забезпечується через мережу лобістів, які представляють інтереси компанії на різних рівнях влади. У Дніпропетровській області, де зосереджена значна частина вугільної промисловості (ПАТ «ДТЕК Павлоградвугілля»), лобіювання проявляється особливо яскраво.
- Історичний контекст:
У 90-х роках шахти Західного Донбасу були приватизовані за копійки після зняття мораторію президентом Кучмою. За часів Януковича інтереси ДТЕК активно просували представники Партії регіонів. Після Євромайдану лобіювання не зникло, а адаптувалося до нових політичних реалій. - Сучасні лобісти:
Сьогодні лобісти ДТЕК були представлені в різних політичних силах, зокрема:- Слуга народу: Максим Резниченко, керівник служби шахтоуправління «Тернівське» ПАТ «ДТЕК Павлоградвугілля», депутат Дніпропетровської облради.
- Батьківщина: Артур Мартовицький, колишній очільник ПАТ «ДТЕК Павлоградвугілля», нардеп VII та VIII скликань.
- Опозиційний блок та його попередники: Сергій Воронін, директор ПАТ «ДТЕК Павлоградвугілля», депутат облради VII скликання.
- УКРОП: Дар’я Абдуллаєва, співробітниця шахтоуправління ПАТ «ДТЕК Павлоградвугілля», депутат Павлоградської райради.
Ці особи могли сприяти «легалізації» сумнівних схем, створюючи умови, за яких бюджетні організації змушені укладати додаткові угоди з ДТЕК та Yasno.
Лобісти також можуть впливати на судові процеси, ускладнюючи притягнення компанії до відповідальності.
ДТЕК і кримінал: схема з бюджетом, хто виграє від неї?
Основним вигодонабувачем є ДТЕК та її підрозділи, зокрема Yasno. Завдяки додатковим угодам компанія отримує значні суми з бюджету, які не передбачені початковими договорами. Наприклад, схема «Роттердам+», що діяла в попередні роки, дозволила Рінату Ахметову, власнику ДТЕК, заробити мільярди гривень на завищенні цін на вугілля. Схожий принцип застосовується і в сучасних схемах із закупівлями електроенергії.
Місцеві посадовці, які підписують угоди, можуть отримувати певні вигоди (наприклад, хабарі чи політичну підтримку), але їхня роль, імовірно, другорядна. Основний прибуток осідає в ДТЕК, а політичні лобісти забезпечують безкарність і продовження схеми.
Наслідки для держави та громадян
- Збитки для бюджету:
Через завищення цін на електроенергію бюджет втрачає мільярди гривень. Ці кошти могли б бути спрямовані на відновлення енергетичної інфраструктури чи соціальні потреби. - Підрив довіри до тендерної системи:
Якщо ціна після тендеру може бути збільшена в кілька разів, це ставить під сумнів доцільність самої системи публічних закупівель. - Енергетична криза:
Поки ДТЕК отримує надприбутки, населення потерпає від відключень світла. Суперечливі заяви спікерів компанії (від песимістичних прогнозів до раптових «перемог») лише посилюють недовіру громадян
Отже, схема, яку використовують ДТЕК та Yasno, базується на укладанні вигідних тендерних договорів із подальшим підвищенням цін через додаткові угоди. Політичне лобіювання відіграє ключову роль в реалізації та прикритті схеми, забезпечуючи безкарність для ДТЕК та її підрозділів.
Дніпропетровська обласна прокуратура активно протидіє цим махінаціям, ініціюючи десятки судових справ. Проте для остаточного припинення схеми потрібні системні зміни: посилення контролю за тендерними процедурами, притягнення до відповідальності не лише виконавців, а й організаторів, а також зменшення монопольного впливу ДТЕК на енергетичний ринок. Без цього бюджет продовжуватиме зазнавати збитків, а громадяни – залишатися без світла в умовах війни.
Проте позитивною тенденцією є той факт, що тривають кримінальні провадження відносно посадовців, які задіяні в схемі. Про деякі з них буде далі в статті.
Судові процеси в Україні: аналіз справ з Єдиного державного реєстру судових рішень
ДТЕК і кримінал, схема з бюджетом: розглянемо останні судові справи, зареєстровані в Єдиному державному реєстрі судових рішень України, які її стосуються.
Ці справи охоплюють широкий спектр злочинів, від службової недбалості до зловживання владою та розтрати майна.
Справа №211/4545/24: Службова недбалість начальника відділу освіти
Дата рішення: 24 лютого 2025 року
Суд: Довгинцівський районний суд міста Кривого Рогу
Склад злочину: Частина 2 статті 367 КК України (службова недбалість, що спричинила тяжкі наслідки)
Підозрюваний: Начальник відділу освіти виконкому Довгинцівської районної ради
Посадовець з 12 квітня 2021 року підозрюється в неналежному виконанні службових обов’язків через несумлінне ставлення до них. У січні 2021 року відділ освіти уклав договір із ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги» на постачання електроенергії за ціною 2,440932 грн за 1 кВт/год з ПДВ. Згодом, у період із серпня по листопад 2021 року, начальник відділу освіти підписав низку додаткових угод, які підвищили ціну електроенергії до 4,78313 грн за 1 кВт/год (з ПДВ).
Слідство встановило, що ці зміни порушували Закон України «Про публічні закупівлі», зокрема пункт 2 частини 5 статті 41, який дозволяє збільшення ціни за одиницю товару лише до 10% за умови ринкових коливань. У цьому випадку перша додаткова угода підвищила ціну на 11,57%, що стало підставою для визнання всіх наступних угод незаконними.
Крім того, начальник відділу освіти підписував угоди без належної перевірки пропозицій постачальника та до отримання офіційних листів від ТОВ, що суперечило вимогам Закону України «Про ринок електричної енергії» щодо інформування споживача про зміну умов договору за 20 днів до їх застосування.
Маємо справу про службову недбалість, але чи дійсно це була службова недбалість, а не повністю усвідомлений крок?
За висновком судово-економічної експертизи через цю «недбалість» бюджет зазнав збитків на суму 1 110 830,20 грн. Це кваліфікується як тяжкі наслідки відповідно до примітки до статті 367 КК України.
24 лютого 2025 року суд задовольнив клопотання слідчого про відсторонення начальника відділу освіти від посади на два місяці (до 24 квітня 2025 року). Суд визнав, що перебування підозрюваного на посаді може сприяти вчиненню злочину, впливу на свідків (підлеглих) та перешкоджанню слідству.
Захисник посадовця стверджував, що збитки вже відшкодовано, а підозра необґрунтована, але суд відхилив ці аргументи, посилаючись на достатність доказів і наявність ризиків.
Справа № 210/6454/23: Зловживання владою директором департаменту інфраструктури
Дата рішення: 18 лютого 2025 року
Суд: Дзержинський районний суд міста Кривого Рогу
Склад злочину: Частина 2 статті 364 КК України (зловживання владою, що спричинило тяжкі наслідки)
Підозрюваний: Директор Департаменту розвитку інфраструктури міста виконкому Криворізької міської ради
Про цей випадок ми з подробицями нещодавно писали, проте нагадаємо, про що справа.
Директор Департаменту (призначено на посаду в 2018 році) підозрюється в зловживанні службовим становищем під час закупівлі електроенергії в 2022 році. У січні 2022 року Департамент затвердив тендерну документацію на закупівлю електроенергії вартістю 53,252 млн грн. Переможцем тендеру стало ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги», з яким 11 березня 2022 року уклали договір на суму 39,787 млн грн (з ПДВ) за ціною 3,23476788618 грн за 1 кВт/год.
ДТЕК і кримінал, схема з бюджетом: слідство встановило, що директор умисно використовував своє службове становище для надання неправомірної вигоди Yasno, зокрема через укладення додаткових угод, які значно підвищили ціну електроенергії. Такі дії суперечили принципам ефективності та цільового використання бюджетних коштів, передбачених Бюджетним кодексом України.
18 лютого 2025 року суд застосував до директора запобіжний захід у вигляді особистого зобов’язання. Слідство аргументувало його необхідність наявністю ризиків впливу на свідків та перешкоджання розслідуванню. Суд врахував статус посадовця, а також тяжкість можливого покарання за частиною 2 статті 364 КК України (позбавлення волі від 5 до 8 років).
Справа № 186/1167/23: Привласнення коштів директоркою ЖКП у Першотравенську
Посадовиця підозрюється в привласненні майна в особливо великих розмірах за ч. 5 ст. 191 КК України.
У 2021 році вона уклала договір із ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги» на постачання електроенергії за ціною 2,89 грн за 1 кВт/год без ПДВ (3,47 грн із ПДВ). Згодом додаткові угоди підвищили ціну до 3,84 грн без ПДВ (4,61 грн з ПДВ), що призвело до переплати 837,39 тис. грн за 334 956 кВт/год.
Слідство встановило прямий умисел: директорка діяла з метою неправомірної вигоди для постачальника, порушуючи Закон «Про публічні закупівлі». Листи від постачальника про зміну ціни надходили з порушенням 20-денного терміну попередження, а ціна зросла на 32,87% замість дозволених 10%.
ДТЕК і кримінал, схема з бюджетом, не дивлячись на те, що «yasno» як красти, нагадаємо: особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.
Проте «Інформаційне агентство Антикорупційна правозахисна рада» так і не змогло відповісти на питання:
- Чому кримінальні провадження відкриваються вибірково – лише відносно деяких посадовців, коли відомо про десятки точно таких же випадків, але внаслідок все обмежується господарськими судами?
- Чому серед обвинувачених є лише посадовці – державні службовці, але взагалі відсутні службові особи Yasno (ДТЕК)?
Можливо, на ці питання колись буде отримане адекватне пояснення, зокрема від правоохоронних органів.
Нагадуємо, раніше ми писали про ймовірну корупцію в КП «Дніпровський метрополітен» Дніпровської міської ради.
Відкрийте більше з АПР
Підпишіться, щоб отримувати найсвіжіші записи на вашу електронну пошту.