З липня 2024 року її обмежили, але ринок зростає завдяки лазівці – фактично вейпи тепер продають як суміш для вейп-рідин, причому без акцизу.

Чому податкова ігнорує таку торгівлю вейпами? Ми розібралися.

Виникає цікава ситуація. Вступив в дію Закон України, спрямований на зменшення вживання тютюнових виробів. Він мав би обмежити продаж небезпечних вейп-рідин. Але з’явилися суміші для їх створення, і ринок, за даними аналітиків, не скоротився, а зріс. Тобто вейпами фактично продовжили торгувати, але під іншим виглядом. Боролися з незаконною торгівлею без акцизу, через яку бюджет втрачав мільярди, але тепер податкова взагалі не реагує і не контролює продаж «самозамісу». Але чи все законно в діях податківців?

«Інформаційне агентство Антикорупційна правозахисна рада» проводило численні журналістські розслідування щодо незаконної торгівлі підакцизним товаром: алкоголем, цигарками, вейпами.

Це зазвичай підробки відомих брендів, які виробляли на території України. Їхнє вживання становить особливу шкоду для здоров’я та навіть життя людей. А бюджет під час воєнного стану не отримував мільярдні кошти ще тоді, коли вейпи були легальні.

А тепер торгівля сумішами кидає тінь на роботу як правоохоронців, так і Державної податкової служби, адже магазини з вивісками «Vape» трапляються на кожному кроці. Наприклад, один із таких – на проспекті Науки (Гагаріна), 100 – потрапив в поле зору наших журналістів-розслідувачів.

«Інформаційне агентство АПР» неодноразово зверталося до податківців, повідомляючи про цю проблему, вимагаючи перевірок і офіційних пояснень. Проте їхня реакція викликала нові питання та не вирішила проблему. Начебто правопорушення виправдовували. Невже через корупцію?

31 грудня 2024 року начальником податкової служби призначили Руслана Кравченка. У березні 2025 року під час зустрічі з представниками Американської торговельної палати в Україні Кравченко заявив: «Системне викриття схем – це те, що забезпечує реальну боротьбу з тінню. Завдання ДПС – показати, що правила однакові для всіх». Він підкреслив, що боротьба з тіньовим ринком, зокрема у сфері тютюнових виробів, є пріоритетом, адже це сприяє чесній конкуренції та поповненню бюджету.

Кравченко також похвалився «досягненнями»: у січні-лютому 2025 року підрозділи контролю за підакцизними товарами провели близько 2,3 тисячі перевірок у сфері виробництва та обігу тютюнових виробів. Виявили порушення, а фінансові санкції склали 30,77 млн гривень на всій території України.

Але, вибачте, яке це досягнення? Нелегальний ринок вейпів і тютюну обчислюється мільярдами, а тепер їх взагалі продають під виглядом сумішей! Ми надали Руслану Кравченку матеріали, які свідчать про можливі порушення в оподаткуванні торгівлі вейпами та роботі ДПС у Дніпропетровській області, і попросили його розібратися в ситуації.

Оскільки після наших звернень до податківців вжиття заходів здійснювалося вибірково. Деякі вейп-заклади перевірялися, а деякі — ні. Наприклад, перевірки не проводилися в «Bulldog Vape Shop» на вул. Центральній, а також у «Vape & Hookah» за адресами вул. Писаржевського, 16 та вул. Вокзальна, 3.

У деяких випадках дії податківців були неоднозначними. Так, під час перевірки магазину на проспекті Науки (Гагаріна), 100 в акті перевірки відобразили лише окремі порушення, тоді як інші, наприклад, відсутність ліцензії у фізичної особи-підприємця (ФОП) та наявність безакцизного товару, залишилися поза увагою.

Ми звернулися за роз’ясненнями до Головного управління Державної податкової служби (ГУ ДПС) у Дніпропетровській області. Проте навіть після двох повторних звернень не отримали чіткої та остаточної відповіді.

Через це ми були змушені подати скаргу до ДПС України з проханням провести службову перевірку щодо посадових осіб ГУ ДПС, відповідальних за розгляд нашої заяви та за проведення фактичної перевірки. Ми також просили вжити заходів для усунення порушень і припинення незаконної торгівлі. У відповідь отримали формальну відписку від виконувача обов’язків начальника Департаменту контролю за підакцизними товарами ДПС України Христини Боженко. Лист містив лише загальні роз’яснення щодо акцизів, без належного розгляду суті питання.

Тоді ми надіслали журналістський запит Христині Боженко з проханням прокоментувати причини, чому в листі ДПС України від 11.02.2025 №4037/6/99-00-09-02-01-06 не відображено факт відсутності у ФОП Капленко І.А. ліцензії на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах. Ми також запитали, чому не застосовано штрафні санкції відповідно до пункту 13 статті 73 Закону України від 18.06.2024 №3817-ІХ та чому ДПС України не провела службову перевірку цього факту. На нашу думку, це могло призвести до уникнення відповідальності винних осіб і, як наслідок, до втрат державного бюджету.

У відповідь ми отримали відмову, що фактично можна розцінити як ігнорування нашого запиту.

Та ми таки домоглися результату: ДПС пояснила, що не вважає торгівлю сумішю для вейпів незаконною та не планує оподатковувати торгівлю ними як підакцизними товарами!

На нашу думку, такий підхід ДПС може суперечити законодавству України і вказувати на корупцію: відповідальні повинні реагувати на правопорушення, а не виправдовувати їх.

Але все по порядку – з деталями, назвами та іменами.

Заборона вейпів в Україні лише облегшила та стимулювала їхній ринок, а бюджет знову ні з чим

В Україні заборона на продаж ароматизованих вейп-рідин та електронних сигарет набула чинності 11 липня 2023 року відповідно до Закону №1978-IX «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення».

Цей закон, зокрема, заборонив обіг рідин для електронних сигарет із смаковими та ароматичними добавками (наприклад, фруктовими, ментоловими чи іншими), залишивши в легальному продажі лише рідини з тютюновим смаком і вмістом нікотину не більше 20 мг/мл.

Держава надала рік на розпродаж запасів, тому остаточне зникнення ароматизованих рідин із легального ринку відбулося влітку 2024 року.

Після введення цієї заборони багато вейперів зіткнулися з обмеженим вибором легальних продуктів, адже ароматизовані рідини складали значну частину ринку. Як наслідок, в Україні почав активно розвиватися рух самостійного змішування вейп-рідин, відомий як «самозаміс». Це явище не нове, але отримало новий поштовх через законодавчі зміни. Користувачі купують базові компоненти – пропіленгліколь (PG), гліцерин (VG), нікотинові основи та ароматизатори – і змішують їх у домашніх умовах, щоб створити рідини на свій смак.

Таке змішування начебто не підпадає під пряму заборону закону, оскільки компоненти для самозамісу можуть не класифікувати як готові рідини для електронних сигарет, проте це спірне питання. Магазини, які раніше продавали готові ароматизовані рідини, почали пропонувати набори для самостійного змішування, але фактично маємо справу з тими ж вейпами. Це ніби заборонили алкоголь, але окремо почали продавати воду та спирт як продукти чи медичні засоби, які одразу ж змішували для розпивання. Порівняння умовне, але показове. Наприклад, ароматизатори продаються окремо як харчові добавки, а бази (PG/VG) — як нейтральні складові, що не підлягають антитютюновим обмеженням.

Експерти зазначають, що заборона на офіційні ароматизовані рідини призвела до кількох наслідків. По-перше, зріс попит на самозаміс. По-друге, посилився нелегальний ринок контрафактних рідин, які продовжують завозити з-за кордону або виготовляти в підпільних умовах. Останнє викликає занепокоєння, адже такі продукти не проходять жодного контролю якості й можуть бути небезпечними для здоров’я.

Фахівці попереджають, що без належних знань і дотримання пропорцій самозаміс може бути ризикованим, особливо якщо використовуються неякісні компоненти.

Отже, заборона на продаж ароматизованих вейп-рідин не зупинила вейпінг в Україні, а призвело до його стимуляції.

Але як бути з оподаткуванням, адже фактично продають ті ж самі вейпи, але в іншому вигляді?

Як податкова «не помічає» незаконну торгівлю вейпами: розслідування «Антикорупційної правозахисної ради» щодо «eVape»

Інформаційне агентство ГО «Антикорупційна правозахисна рада» провело журналістське розслідування, яке виявило ймовірні порушення у сфері торгівлі підакцизними товарами в Дніпрі.

У центрі уваги – діяльність торговельного закладу «eVape» за адресою проспект Науки, 100, де, за нашими даними, відкрито продають електронні сигарети та рідини до них без марок акцизного податку.

Але найцікавіше – реакція з боку Головного управління Державної податкової служби (ДПС) в Дніпропетровській області. Ми звернулися до ДПС із заявами, домоглися перевірок, але отримані відповіді викликають більше запитань, ніж дають пояснень.

Початок розслідування: що виявила «Антикорупційна правозахисна рада»

У рамках розслідування ми встановили, що в «eVape» здійснюється торгівля електронними сигаретами та рідинами до них без акцизних марок – обов’язкового атрибуту легального обігу підакцизних товарів в Україні. Це порушення Податкового кодексу України (ПК України), адже згідно зі статтею 215, рідини для електронних сигарет є підакцизними товарами, а стаття 226 вимагає їх маркування. Відсутність марок – це не лише ухилення від сплати податків, а й пряма загроза здоров’ю споживачів через неконтрольовану якість продукції.

29 жовтня 2024 року ми направили заяву до ГУ ДПС у Дніпропетровській області (№860/04), повідомивши про ці факти та попросивши провести перевірку «eVape» щодо дотримання податкового законодавства, наявності ліцензії та порядку розрахунків. Податківці відреагували: листом від 28 листопада 2024 року (№79888/6/04-36-09-01-14) повідомили, що перевірка відбулася з 13 по 22 листопада за наказом №5650-п. Перевіряючими були Попов І.М. та Мартинець О.Є. Перед початком перевірки вони провели контрольну закупку – придбали ароматизатор і гліцерин ТМ «LUCKY».

  • Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами?
  • Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами?
  • Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами?
  • Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами?
  • Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами?
  • Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами?
  • Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами?

Результати перевірки: штраф є, але не про те

За підсумками перевірки 25 листопада склали акт, в якому зафіксували порушення статті 23 Закону України №3817-ІХ від 18 червня 2024 року. Магазину призначили штраф у розмірі 21 300 грн. Але що саме порушили? У документах – туман. Жодних згадок про торгівлю безакцизними товарами чи відсутність ліцензії, хоча ми прямо вказували на ці проблеми. Натомість податківці обмежилися формальним підходом, не розкривши деталей, проте уточнили, що компоненти для вейп-суміші є підакцизним товаром.

Ми не зупинилися і 3 грудня 2024 року направили повторну заяву (№992/04), вимагаючи уточнень: чи були в «eVape» немарковані рідини для вейпів, чи є в продавця ліцензія, які саме порушення виявили? Відповідь надійшла 2 січня 2025 року (№200/6/04-36-09-01-13) і шокувала своєю абсурдністю.

«Це не підакцизний товар»: пояснення ДПС

У листі ГУ ДПС стверджується, що на момент перевірки в «eVape» працював ФОП Капленко І.А. без ліцензії, але підакцизних товарів (тютюнових виробів чи рідин для вейпів) не виявили. Ароматизатор і гліцерин ТМ «LUCKY», куплені під час контрольної закупки за 175 грн кожен, податківці назвали товарами, які «не підпадають під маркування». Тобто, на їхню думку, це не рідини для електронних сигарет, а щось інше, що не потребує акцизу.

Це твердження суперечить законодавству. Згідно з пунктом 14.1.56-4 ПК України, рідини для електронних сигарет – це «рідкі суміші хімічних речовин», які використовуються для створення пари в вейпах. Ароматизатори та гліцерин – базові компоненти таких рідин, і стаття 215.3.3-1 чітко визначає ставку акцизу – 10 000 грн за літр. Більше того, стаття 226 ПК України вимагає маркування всіх таких товарів. Як тоді ДПС може стверджувати, що ці продукти не підакцизні?

Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами?

Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами: корупція чи некомпетентність?

Виникає логічне запитання: чому податківці не зафіксували правопорушення та не застосували відповідні санкції? Закон №3817-ІХ (пункт 11 статті 73) передбачає штрафи за реалізацію немаркованих підакцизних товарів, а стаття 164-5 КУпАП – адміністративну відповідальність. Але цього не сталося. Ба більше, відсутність ліцензії у ФОП Капленко І.А. також не отримала належної оцінки – порушення пункту 1 статті 23 Закону №3817-ІХ про обов’язковість ліцензії для торгівлі вейп-продукцією проігноровано, а штраф за це (200% вартості товару, але не менше 3 мінімальних зарплат) не накладено.

Така вибірковість наштовхує на думку: чи не вигідно податківцям «не помічати» порушень? Ми звернулися до голови ДПС України Руслана Кравченка з проханням провести службову перевірку дій ГУ ДПС у Дніпропетровській області, усунути порушення та притягнути винних до відповідальності. Документи – відповіді ДПС, акт – ми публікуємо разом із цією статтею, щоб громадськість могла оцінити ситуацію.

Що далі?

Ця історія – лише верхівка айсберга. Незаконна торгівля вейпами без акцизу процвітає не лише в Дніпрі, а й по всій Україні, коштуючи бюджету мільярди гривень. Поки податкова служба закриває очі на проблему, страждають і споживачі, і держава. Ми продовжимо розслідування, а отримані від ДПС відповіді використаємо для нових публікацій і відеосюжетів.

Чому податкова ігнорує торгівлю вейпами? Сподіваємося, що Руслан Кравченко, який обіцяв «системне викриття схем», усе ж таки зверне увагу на цей безлад і вживе реальних заходів.

А ми закликаємо громадськість і правоохоронців долучитися до боротьби з тіньовим ринком, який, схоже, процвітає під «наглядом» податкової.

Нагадуємо, раніше ми писали про незаконні мафи Кривого Рогу.

АПР-новини


Відкрийте більше з АПР

Підпишіться, щоб отримувати найсвіжіші записи на вашу електронну пошту.