Попри те, що в Україні продовжується війна, яка викликала економічну кризу, у державі зростає вартість комунальних послуг, а за бюджетні кошти наймають колекторів, які вибивають борги.

Борги за комуналку: чи є захист від колекторів, які погрожують та шантажують?

Нещодавно в місті Новомосковськ (тепер Самар) було оголошено черговий тендер на послуги стягнення заборгованості за постачання теплової енергії. На час публікації цієї статті переможця не обрали, але раніше подібні тендери робилися під одну колекторську фірму – ТОВ «АНТАНТА КОНСАЛТІНГ», яку очолює СКЛЯНКО ІГОР ВОЛОДИМИРОВИЧ. До цього директором була ГРУВМАН ГАННА ВОЛОДИМИРІВНА, обидва є кінцевими бенефіціарами компанії згідно аналітичної системи YouControl. Про діяльність ТОВ «АНТАНТА КОНСАЛТІНГ» ми вже писали, вони до цих пір на коні й продовжують отримувати замовлення.

Замовник – КП «Новомосковськтеплоенерго» – виплатить колекторам один мільйон гривень (не в перший раз) за те, що вони будуть вибивати борги з мешканців міста Новомосковськ (Самар). Тобто за бюджетні кошти – за кошти платників податків – будуть телефонувати цим самим платникам податків і навряд чи в приємній формі вимагати гроші.

ТОВ «АНТАНТА КОНСАЛТІНГ» регулярно отримує замовлення не тільки в Самарі, але й в Дніпрі, Павлограді, Черкасах, причому оформлюють тендерну документацію не просто з одним шаблоном, а фактично в одному стилі, а це може свідчити про те, що конкурс насправді фіктивний, а реально готують тендери під «свою» фірму» – оформленням займаються одні й ті ж самі люди. Навіть назва в тендерів Самарі та Черкасах майже однаковые.

Колекторські послуги також замовляли наступні підприємства:

  1. Комунальне підприємство «Павлоградтеплоенерго» Павлоградської міської ради;
  2. Комунальне підприємство «Новомосковський Комсервіс» Новомосковської міської ради;
  3. Комунальне підприємство «Дніпроводоканал» Дніпровської міської ради;
  4. Комунальне підприємство «Новомосковськ водоканал»;
  5. Товариство з обмеженою відповідальністю «Черкасиенергозбут»;
  6. Акціонерне товариство «Облтеплокомуненерго».

Борги за комуналку: захист від колекторівПарадоксально, але саме пенсіонери та люди похилого віку є найбільш вразливою категорією – вони зазвичай свято вірують, що за несплату комунальних послуг хоча б за один місяць до них прийдуть «бандити» та заберуть квартиру. При цьому комуналка в опалювальний сезон особливо болюча, і фактично вся пенсій може уходити на тепло в домівках. Проте це не цікавить ні державу, ні місцеві влади – платіть, а потім здохніть.

Саме таке відношення до українців ми маємо від влади в країні, де на пенсіонерів махнули рукою, пенсії мізерні. Але що чекати від держави, де активно скорочують соціальну допомогу?

Давайте відверто: їй не потрібні люди похилого віку, не потрібні соціально вразливі верстви населення (особи з інвалідністю), користі для посадовців та їхніх кишень від пенсіонерів немає. А ще й комуналку не можуть потягнути, тому треба в них забрати все, що залишилося.

На цих побоюваннях збіднілих та заляканих українців зазвичай і грають колектори – вони погрожують арештом майна, нерухомості.

Тому після розмови з колектором пенсіонери й несуться до каси, щоб віддати всю пенсії на опалення, електроенергію.

При цьому та ж енергетична сфера вже давно в руках олігархів, згадаємо ДТЕК Ріната Ахметова. І саме ДТЕК приймає участь в сумнівних схемах із додатковими угодами, коли незаконно керівники бюджетних організацій всупереч первинному договору підвищують в декілька разів ціну на електроенергію, щоб вивудити з бюджету додаткові гроші. І в масштабах країни мова йде про сотні й сотні мільйонів гривень, які сплачувати держава не була повинна, але сплатила. Цим ймовірно корупційним схемам «деребану» бюджету на електроенергії ми присвятили багато публікацій (тут можна ще згадати шахрайську схему «Роттердам+», коли вугілля, видобуте на шахтах Ахметова та так званої ДНР, продавали державі втридорога, позиціонуючи його як експортне).

І ось всім цим людям навряд чи потрібні пенсіонери, особи з інвалідністю, збіднілі завдяки не тільки війні, але й «мудрій» політиці можновладців українці. Платіть – або до вас прийдуть колектори. Платіть – або ваш телефон буде червоним від постійних дзвінків.

Адже колектори нерідко переходять до погроз, шантажу. Їм зливають персональні данні. І громадяни безсилі проти цього, вони не знають законів, та й закони діють так собі – давайте це відверто скажемо, у нас «конституція на паузі» не тільки під час воєнного стану, у нас вона так вже багато років. І мають ці закони вигідні для посадовців прогалини, їх спеціально з цими прогалинами приймають. Так, у 2019 році було прийнято законопроєкт №2133 «Про захист прав і законних інтересів боржників при здійсненні колекторської діяльності», в якому колекторам заборонялося вибивати борги за житлово-комунальні послуги, за квартиру, якщо вона використовується як місце постійного проживання боржника, коли іншої нерухомості в нього немає. Заборонялося також «застосовувати будь-які методи впливу на людей з інвалідністю I та II груп, та на людей, які перебувають на лікарняному».

Але коли закон все ж таки прийняли, про комунальні послуги в ньому вже не йшлося, отже, вибивати борги можна.

Президент Всеукраїнської асоціації «Фінансова грамота України» Михайло Стрельников, який був присутнім на одному із засідань під час розгляду документа у Верховній Раді, ще тоді зауважував, що законопроєкт нічого спільного із захистом прав боржників не має. За його словами, захищають в ньому лише права колекторів. Це юриста обурило.

Проте є дещо, що все ж таки заборонено, але систематично порушується підприємствами, які надають комунальні послуги.

Наприклад, оприлюднення персональних даних про боржника та його борг.

Усі, хто проживає в багатоповерхових домах, знають «розстрільні» списки боржників, які вивішують на весь під’їзд. У них зазвичай вказані номера квартир, імена, хто в них проживає, а також сума боргу. Ось такі персональні дані розповсюджувати категорично заборонено, але цим нехтують в нашій державі, де багато років «конституція на паузі».

Так вважають й в офісі омбудсмена – такі списки боржників за комуналку є незаконними. Розміщення у вільному доступі такої інформації є порушенням законодавства у сфері захисту персональних даних та тягне за собою адміністративну відповідальність. Проте ті, хто наймає колекторів (банки, постачальники комунальних послуг) зазвичай зливають ваші персональні дані – про сім’ю, про роботу, про рідних. Так, до нашої організації звернулася громадянка, яка мала кредит в одному банку, який колись належав відомому олігарху, але став державним. Їй зателефонували колектори з погрозою, вони заявили: «Ми знаємо про ваших двох дітей, ви ж не хочете, щоб їм було погано через те, що їхня мати не сплатила відсотки». Абсурдність та цинізм ситуації полягав у тому, що її чоловік-солдат нещодавно загинув на війні.

Так, колекторам зазвичай зливають в порушення закону ваші персональні данні. Наприклад, вони можуть зателефонувати вашим родичам, пристарілим батькам, третім особам, розповісти їм про ваші борги, тиснути на них, погрожувати. Але це заборонено законом.

Борги за комуналку: так чи є захист від колекторів?

Попри всі мінуси сучасного законодавства та «конституцію на паузі», усе ж таки колектори користуються необізнаністю громадян.

Оскільки громадяни не знають, що колекторам суворо забороняється:

– телефонувати після 20:00, телефонувати раніше 9:00, а також у святкові, вихідні або неробочі дні;

– чіплятися до боржника понад два рази на добу;

– застосовувати автодозвон понад 30 хвилин на добу;

заборонено передавати інформацію про борг боржника і його особисті дані третім особам, вимагати від родичів і знайомих взяти на себе борг, здійснювати дзвінки роботодавцям і сусідам;

– не можна телефонувати контактній особі, яка заборонила колекторам і представникам кредитора з собою спілкуватися;

приховувати номер телефона або адресу, з якої здійснюється дзвінок або відправляється повідомлення;

приховувати колектору інформацію про себе (ПІБ тощо);

– ПОГРОЖУВАТИ БОРЖНИКУ, ШАНТАЖУВАТИ ЙОГО, ЗАЛЯКУВАТИ, ШКОДИТИ МАЙНУ АБО ДІЛОВІЙ РЕПУТАЦІЇ;

– вводити боржника в оману щодо розміру заборгованості та наслідків невиконання зобов’язань.

Також організація, яка залучає колекторів, зобов’язана розмістити на власному веб-сайті інформацію про їхню компанію а також інформацію про вимоги щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимоги щодо етичної поведінки).

Але такої інформації на сайті КП «Новомосковськтеплоенерго» https://novoteplo.com.ua/ ми так і не знайшли. Як і не знайшли регламентацію про етичну поведінку колекторів. Проте місяць назад їх залучили вже до вибивання боргів згідно з цим тендером. Борги за комуналку: так що, у споживачів КП «Новомосковськтеплоенерго» відсутній захист від колекторів, й вони можуть робити з ним все що заманеться?

Проте це не завадило підприємству виправдовувати свої дії на сторінці в соціальній мережі, мовляв, ми такі герої, за старими тарифами працюємо, а населення платити не хоче, «бяки». Тому тепер будете спілкуватися з «ввічливою» колекторською конторою.

Але колекторів наймають скрізь під час воєнного стану – така ситуація не тільки в Новомосковську, а повсюдно в Україні.

І методи колекторів навряд чи можна назвати законними.

Ось, наприклад, цікаві одкровення колектора Юрія, який вибивав борги за комунальні послуги (публікація на «Фінанс»).

У постачальників комунальних послуг є три шляхи стягнення боргів: через суд, шляхом переконання боржників розрахуватися і через колекторів. Але наш герой Юрій каже, що через суд довго та дорого, а ось колектори спроможні зразу ж вибити борги, використовуючи «психологічний тиск».

З його слів, спочатку колектор дізнається телефони боржника, членів його родини, і регулярно телефонує, вимагає розплатитися.

«Ставимо «робота» на автодозвон із невідомого номера, він телефонує щохвилини і нагадує про борг. Хтось змінює номер телефона, але для багатьох людей це може призвести до втрати контактів. Тому понад 70% боржників незабаром здаються і вносять гроші. А ми отримуємо свій відсоток», – каже колектор Юрій.

Якщо колектори не бачать необхідної реакції від боржника, вони починають телефонувати його батькам, а це зазвичай особи похилого віку, пенсіонери. Погрожують їм, і вже перелякані пенсіонери починають тиснути на своїх дітей.

Борги за комуналку: захист від колекторів

І ще раз підкреслюємо: цинізм ситуації полягає в тому, що всім цим колектори займаються за бюджетні кошти – їх наймають бюджетні організації, які живуть за рахунок податків.

Додайте до цього ще ймовірні «відкати», які отримують посадовці за те, що залучають «свою» фірму. Хочеш отримати мільйон? Отримаєш, але занеси 20%.

Борги за комуналку: так чи є захист від колекторів у країні, де «конституція на паузі» вже багато років? Річ у тім, що ми взагалі не знаємо, коли колектори, які порушують правила етики, долучаються до погроз, шантажу, понесли б відповідальність.

Проте ми все ж таки рекомендуємо тим, хто зіштовхнувся зі свавіллям колекторів, фіксувати розмови за допомогою записуючих пристроїв. Можете встановити додаток на телефон, який буде записувати дзвінки. У майбутньому такі записи можуть слугувати доказом під час звернення до суду або ж до правоохоронних органів.

Якщо вам телефонують з приводу боргу родича або знайомого, відмовляйтеся від розмови.

Під час контакту з колектором дізнайтеся його ПІБ, яку колекторську фірму він представляє.

Зберігайте спокій, не панікуйте, спілкуйтеся ввічливо, не відповідайте на погрози погрозами, але звертайте на них увагу: «Чи правильно я зрозумів, ви мені погрожуєте?»

Дайте зрозуміти колектору, що ви знаєте законодавство, і зверніть увагу на порушення, які він допускає.

Домовтесь про реструктуризацію боргу, тобто погашення його частинами. Зазвичай колектори погоджуються та відстають.

А якщо скандал набирає деструктивних обертів, ви завжди можете звернутися за допомогою до юристів. І записи з погрозами та шантажем, до яких долучаються колектори, можуть с в нагоді під час судового процесу.

Нагадуємо, раніше ми писали про ймовірні порушення під час будівництва ЖК «Космос» на пр. Науки (Гагаріна).

АПР-новини


Відкрийте більше з АПР

Підпишіться, щоб отримувати найсвіжіші записи на вашу електронну пошту.