Новини 0

МІСЬКРАДА ТА ЗЕМЛІ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ

МІСЬКРАДА ТА ЗЕМЛІ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИНа сесії Дніпропетровської міськради виносяться та затверджуються (приймаються) проекти рішень які стосуються земельних питань. Деякі з них суперечать чинному законодавству, інтересам жителів м. Дніпропетровська. У проектах рішень пропонується надати чисельні дозволи юридичним та фізичним особам на розроблення  документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки по фактичному розміщенню будівель  та споруд, які використовуються за комерційним призначенням. Слід зазначити, що згідно проектам рішень, на дані земельні ділянки планується отримання дозволу на розроблення технічної документації, визначення меж – що можна вважати первинними документами землекористувача, тобто будівництво об’єкта нерухомості здійснювалось на земельних ділянках, що не були відведені для цієї мети, без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, хоча відповідно до ст. 376 ЦК України, постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних від 30 березня 2012  № 6 «Про практику застосування судами статті 376 Цивільного кодексу України (про правовий режим самочинного будівництва)» підстави визначення будівництва «самовільним» є, зокрема, здійснення будівництва «на земельній ділянці, що не була відведена особі, яка здійснює будівництво». Право на будівництво нерухомого майна (забудову) мають власники земельних ділянок (стаття 90 ЗК), землекористувачі (стаття 95 ЗК), особи, які набули права користування чужою земельною ділянкою (суперфіцій) за договором із власником земельної ділянки (стаття 1021 ЗК). Власником або землекористувачем земельної ділянки право на її забудову (будівництво) реалізується за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням та видом відповідно до містобудівних умов і обмежень, встановлених законодавством. Право на забудову виникає у особи, яка набула права на земельну ділянку на законних підставах, після здійснення нею дій, передбачених статтями 26 — 32 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності». Відповідальність за порушення  будівельних норм, державних стандартів і правил, архітектурних вимог передбачена ст. 2 ЗУ „Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності”, ст.ст. 96, 97  КпАП України, ст. 197-1 КК України. Також, відповідно до п.7 ст. 376 ЦК України, ст. 38 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) будівництво. Особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, зобов’язана відшкодувати витрати, пов’язані з приведенням земельної ділянки до попереднього стану. Якщо земельна ділянка використовуються без державної реєстрації права власності на земельну ділянку, права постійного користування та права оренди земельної ділянки та документів, що посвідчують право на земельну ділянку це  є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України. Відповідальність за скоєне правопорушення передбачена п. «б» ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України, ст. 53-1 КУпАП, ст. 197-1 КК України. Згідно п. 2 ст. 212 Земельного кодексу України будівлі на самовільно зайнятої земельної ділянці  підлягають знесенню за рахунок громадян або юридичних  осіб,  які  самовільно  зайняли земельну ділянку.»

Перед винесенням на сесію міськради проектів рішень, щодо надання дозволу фізичним, юридичним особам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок по фактичному розміщенню об’єктів нерухомості, по більшості з об’єктів не було з’ясовано:

— законність зайняття земельної ділянки, дотримання відповідних норм та стандартів при будівництві об’єктів нерухомості, дотримання прав громадян на громадські обговорення, слухання щодо будівництва  передбачених ст. 25 ЗУ «Про архітектурну діяльність», ст. 5 ЗУ «Про основи містобудування», ст. 21 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності»;

— чи спричинені збитки державному, місцевому бюджету, фізичним, юридичним особам внаслідок зайняття земельних ділянок, будівництва об’єктів нерухомості, використання даних будівель. Якщо збитки спричинені, чи були вони відшкодовані особою правопорушником.

Слід зазначити, що надання дозволу фізичним, юридичним особам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок по фактичному розміщенню об’єктів комерційної нерухомості шляхом рішення міськради є систематичним, що призвело до виникнення протизаконної схеми фактичного відведення земельних ділянок (без отримання необхідних землевпорядних документів, без проведення земельних аукціонів, тощо), будівництва об’єктів нерухомості без отримання необхідних документів, погоджень, без проведення громадських обговорень, слухань. Така протизаконна схема є грубим порушенням діючого законодавства України, інтересів місцевої громади та призводить до спричинення значних збитків місцевому та державному бюджету.